Bilinçaltı ve zihnin derinliklerinin yönetmeni Gaspar Noé, son filmi “Love” (2015) ile çok fazla konuşuldu fakat şkın bir duygu mu yoksa tamamiyle içgüdüsel bir ihtiyaç mı olduğu konusunda oldukça iddialı bir dil ile yönettiği Love filmi ülkemiz de gösterime girmeyecek… Ben de bugün yönetmenin doğum günü olması nedeniyle sizler için Noé’nin favori 10 filmini sizlere sunuyorum. Belki onun sinemasını etkileyen filmleri izleyerek, yönetmenin sinemasını daha rahat anlayabiliriz.

z18642537O,Gaspar-Noe-fot-materialy-promocyjne

Noé, Stanley Kubrick‘in baş yapıtı A Space Odyssey: 2001 (1968) filminin sinemaya başlamasındaki en önemli etken olduğunu şu sözleriyle belirtiyor:

Bu film gibisini bir daha görmedim. İlk izlediğimde 7 yaşındaydım ve daha sonra 40 -belki de daha fazla- kere izlemişimdir. Bu film benim ilk halüsinojenik deneyimimdi ve sanattaki en büyük dönüm noktamdı. Sanki annemin karnına geri dönmüştüm, kelimelere nasıl dökeceğimi bilemiyorum… Eğer bu film olmasaydı, yönetmen olamazdım.

Ayrıca Noé’nin ikinci favori filmine baktığımızda karşımıza çıkan “Amour” (2012) filmi ise bizleri yanıltmıyor. Noé bir çok filminde kullandığı evli çiftleri Haneke’den etkilenmesine borçlu olabilir…

İşte listenin tamamı:

1) 2001: A Space Odyssey (1968; Stanley Kubrick)
2) Amour (2012; Michael Haneke)
3) Angst (1983; Gerald Kargl)
4) Un Chien Andalou (1928; Luis Buñuel)
5) Eraserhead (1976; David Lynch)
6) I Am Cuba (1964; Mikhail Kalatozov)
7) King Kong (1933; Merian C. Cooper/Ernest B. Schoedsack)
8) Salo, or The 120 Days of Sodom (1975; Pier Paolo Pasolini)
9) Scorpio Rising (1964; Kenneth Anger)
10) Taxi Driver (1976; Martin Scorsese)

Bu filmlere baktığımızda adeta liste “GASPAR NOE!” diye bağırıyor. Filmlerin neredeyse tamamı kışkırtıcı ve garip hikayeleriyle, insan ilişkilerinin saçmalıklarını ele alıyor. Ayrıca listede yer alan filmlerin çoğu rüyalar, kabuslar evreni üzerinden gerçek hayatın sıkıcılığını ve ürkünçlüğü ele alan filmler.


Yazan: Gençer Utku Gediz
Not: Bu yazının tüm hakları Film Kafası’na aittir. İzin almadan ve kaynak belirtilmeden kopyalanması veya kullanılması yasaktır.

 

