2014 yılında 64. Berlin Film Festivali‘nde Altın Ayı‘yı kapan film, yönetmen Diao Yinan ‘ın üçüncü uzun metraj çalışması. Film 1940-50’lerde zirve dönemini yaşayan film noir türünün bugünleri da kapsayabileceğinin kanıtı: yönlendirilmeye açık bir erkek karakter, bir vamp kadın, cinayet, entrika ve karanlık bir şehir.

1999 yılında bir kömür işleme fabrikasında bulunan bir ceset parçası ve yakın zaman içerisinde bu tür olayların da artmasıyla dedektif Zhang katilin peşine düşer. Ardından 5 yıl geçer ve dedektif Zhang bu sefer kadraja ayyaş ve işsiz biri olarak girer. Eski dedektif arkadaşı Liang’la tekrar konuştuğunda olayların yeniden açığa çıktığını öğrenir ve delillerin peşine düşer. Bütün deliller filmdeki femme fatale karakter Wu’yu işaret etmektedir. Zhang, Wu tanımak için çalıştığı kuru temizleme dükkanına müşteri olur. Film ilerledikçe delillerin üzerindeki sır perdesi dağılmaya başlar. Fakat Diao Yinan’ın Wu karakterini sessiz ama cazibeli bir karakter olarak yaratması filmin gerilimini oldukça artrırır ve dedektifin ulaştığı sonuçların gerçekliğini film bitene kadar sorgularız.

Yönetmen Diao, giriş sekansında kesilmiş bir elin kömürler arasındaki yolculuğunu seyrettiği kurgusuyla seyirciye hikayeyi anlatıyor adeta… Kendinizi polisiye bir öykünün soğuk kollarına bırakırken, filmin içerisine dahil olunca olayların gidişatına karışmak istiyorsunuz fakat Wu’nun sessiz ve soğukkanlı kişiliği, Zhang’ın işe kapanıklığı ve hikayede sadece ana karakterlerin ön planda olması nedeniyle filme karşı mesafeli kalabiliyorsunuz, çekiniyorsunuz.
Diao, film noirin bilinen örneklerinin zıttına filmin karanlık, soğuk ruhuna romantizmi de iliştiriyor. Belki de modernist bir yaklaşımla alıştığımız film noir efektini kırmak niyetiyle… Fakat yönetmen romantizmin ürkütücü ve gerilim dolu yönü ortaya çıkararak filmin kökleriyle seyirciyi adeta sarmalıyor.
Film süresince boşluk içinde savrulan karakterlerin üzgün, çaresiz yaşamlarının soğuk bir şehirin arka sokaklarına sıkıştığını seyrediyoruz.
Şahsen, yönetmen biraz daha kendi kültürüyle harmanlanmalı ve uzakdoğu sinemasından alıştığımız bakış açısını biraz daha yıkmalı…

4


Hazırlayan: Gençer Utku Gediz
Not: Bu yazının tüm hakları Film Kafası’na aittir. İzin almadan veya kaynak belirtilmeden kopyalanması veya kullanılması yasaktır.
Reklamlar