5 filmi ile Jean-Luc Godard’ın Yenilikçi Yönetmenlik Teknikleri ve Fransız Yeni Dalga yazımda da bahsettiğim gibi Godard sinemasının dikkat çeken en önemli özelliği Fransa bayraklarının renklerini filmlerinde metaforik olarak kullanımıdır. Godard neredeyse her filminde dekora, karakterlerinin elbiselerine ve kullandığı ışıklara bu renkleri serpiştirir.

Yukarıda bahsettiğim yazıdan bir kısımla JLG’ın (Jean-Luc Godard) Pierrot Le Fou filmindeki renk kullanımını inceleyelim. Ardından Vimeo kullanıcısı Cinema Sem Lei ‘in yaptığı Godard Supercut’ına göz atmanızı öneririm.

Godard’ın en siyasi filmlerinden biridir. Gözüpek, cesur ve başarılı olan Ferdinand’ın ve sevgilisi  Marianne’ın trajik öyküsünü anlatan film de Godard romantizmi, macerayı ve varoluşsal çatışmaları harmanlamıştır. Jean Paul Belmondo ve Anna Karina, Godard’ın sinemasının en tanıdık yüzleri, bu yüzden film heyecanla seyirciyi içine çekerken, aynı zamanda içinizde bir yara açıyor.

Bu filminde Godard sessiz anlatı yapısını desteklemek için en çok bilinen yöntemi olan renkleri, otuzlu yaşlarında olan Ferdinand’ın yüksek sosyal statüsü ve arzularını hayatına yansıtmasıyla oluşan kutuplaşmayı anlatabilmek için kullanır. Film boyunca Godard, Ferdinand’ın iki hayat arasında sıkışmasını anlatabilmek için, iki zıt renk olan mavi ve kırmızıyı kullanır. Mavi, burjuvazinin ayrıcalıklı yaşamını temsil ederken, kırmızı ise dilediği hayatı, macera ve varoluşsal arayışını temsil eder.

Ferdinand’ı ilk olarak şımarık çocuğu ve eşiyle lüks evinde  görürüz. Mavi, mide bulandırıcı derecede duvarları, yatak örtüsünü, kızının elbisesini ve döşemeleri kaplamıştır. Yatak odasında bornozuyla yürüdüğü sahnede, dikkatle bakarsanız bornozun sadece mavi değil, aynı zamanda kırmızı çizgili de olduğunu görebilirsiniz. Godard bu detayla, bize Ferdinand’ın kendi içerisindeki çatışmayı anlatır.
Ferdinand’ı burjuvaziyle kaplanmış evinde görürüz ve lüks içerisinde gayet halinden memnun bir şekilde maviler içerisinde dolaşmaktadır ama arkadaşlarına verdiği partide onu gri elbise ve “kırmızı” kravatla görürüz.


Biz partideki spor arabalarla ve güzellik ürünleriyle ilgili konuşmaları dinlerken, Ferdinand kendisini o sığ düşüncelerden izole etmiş bir şekilde partiyi erkenden terk eder. Kızını çocuk bakıcısına bırakır. Tesadüfen bu eski kız arkadaşı Marianne’in (Anna Karina) evidir. Marianne ile birlikte daha anlamlı bir hayata sahip olacağına inandığı için o an ailesini terk etmeye karar verir. Ertesi sabah Marianne’nin dairesinde giydiği kıyafet eski yaşamındaki gibi “burjuva mavisi” değil, açık mavidir.

Film ilerledikçe Marianne’nin OAS (Amerikan Devletleri Örgütü) tarafından arandığını öğreniriz. Cezayir’de Fransız Emperyalizmi’ni korumak için mücadele etmiştir. Ferdinand, Marianne’yi şehirdışına, Akdeniz kıyılarına kaçmak için ikna eder. Kırmızı, parlak bir araba çalarlar. Bu yüksek sosyeteyi gururla reddedişlerinin temsilidir.

Hikaye ilerledikçe, Ferdinand Marianne’nin serseri yaşam tarzına adapte olmaya çalırken, eski yaşamının etkilerinden kurtulmaya çalışır.

Genç aşıklar kalabalık bir kasabada karşımıza çıkar fakat OAS hızlıdır, onların izini bulmuşlardır. Ferdinand yakalanır. Marianne ise ortalıktan kaybolur, üzerinde kırmızı bir elbise vardır. Bu “ideal” hayatına karşı başkaldırışının metaforik anlatımıdır.
Daha sonra mavi mürekkeple “Marianne’nin sadaketini hiç anlamadım” yazdığını görürüz ve sıçramalı kesmeyle Ferdinand’ın sokakta yürüdüğü görüntüsü gelir, üzerinde mavi bir takım vardır.

Filmin sonunda, Marianne’nin Ferdinand’ı paraların eline geçmesini sağlayacak bir planda kullandığını ve onu terkederek daha önce kendisinden erkek kardeşi olarak söz ettiği erkek arkadaşı ile kaçtığını öğreniriz.

Kalbi her zamankinden daha çok kırılan Ferdinand, Marianne’yi ve sevgilisini vurur. Sonra, yüzünü maviye boyar ve suratını kırmızı dinamitlerle sardıktan sonra patlatır. Bu da hangi tarafta olmanın iyi olduğunu hiçbir zaman anlayamayacağımızın temsilidir.

Cinema Sem Lei’nin hazırladığı Supercut ise aşağıda:

Hazırlayan: Gencer Utku Gediz
Not: Bu yazının tüm hakları Film Kafası’na aittir. İzin almadan veya kaynak belirtilmeden kopyalanması veya kullanılması yasaktır.
Reklamlar